تگ کنونیکال

تگ کنونیکال یکی از مفاهیمی است که مباحث زیادی را در زمینه‌ی بهبود سئو سایت به راه انداخته است. اگر هنوز به طور کامل با مفهوم و کاربرد این ابزار سئو آشنا نشده‌اید، یا در سودمند بودن آن تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله با تعریف تگ کنونیکال (Canonical Tag) آغاز می‌کنیم، تأثیر آن بر سئو را محک می‌زنیم، موارد استفاده از آن را مرور می‌کنیم و چگونگی استفاده از کد rel=canonical را آموزش می‌دهیم. 

تگ کنونیکال چیست

تگ کنونیکال که با نام لینک کنونیکال (canonical link) نیز شناخته می‌شود، یک المان HTML (rel=canonical) است که به وب‌مستران و مدیران سایت‌ها کمک می‌کند از مشکلات مربوط به محتواهای تکراری جلوگیری کنند. این کار با اختصاص یک آدرس کنونیکال (canonical URL) انجام می‌گیرد. در واقع تگ کنونیکال به شما اجازه می‌دهد به موتورهای جستجو مثل گوگل بگویید که چندین لینک در سایت، مشابه یکدیگر هستند. به این صورت می‌توانید از صفحاتی که محتواهای یکسان و مشابهی دارند، اما دارای آدرس‌های مختلفی هستند، با خیال راحت استفاده کنید و نگران تحت تأثیر قرار گرفتن سئو سایت خود نباشید.

کاربرد تگ کنونیکال بسیار ساده و روشن است. وقتی که در وبسایت خود نسخه‌هایی مشابه از یک محتوا دارید، یک تگ کنونیکال برای آن‌ها تعریف می‌کنید و به موتور جستجو می‌گویید که از آن استفاده کند. به این صورت گوگل و موتورهای جستجوی دیگر متوجه می‌شوند که کدام نسخه از محتوا را در نتایج جستجو نشان دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت تگ کنونیکال یا همان canonical URL همان لینکی از محتوا است که قصد دارید مخاطبان در نتایج گوگل ببینند.

مطالعه کنید:  حذف صفحات ایندکس شده سایت

تگ کنونیکال چه تاثیری بر سئو دارد؟

استفاده از تگ کنونیکال برای لینک‌های مشابه، به بهبود سئو کمک شایانی می‌کند؛ چرا که موتور جستجو می‌داند که صفحات مشابه را به کدام آدرس هدایت کند. بهتر است با یک مثال موضوع را روشن‌تر کنیم. مثلا به آدرس‌های زیر نگاه کنید:

شاید فکر کنیم که این آدرس‌ها یکسان هستند؛ اما از دید موتورهای جستجو این لینک‌ها متفاوتند. موتورهای جستجو مثل گوگل هر لینکی را مجزا از بقیه تصور می‌کنند. اگر گوگل یک محتوای مشابه را در چندین آدرس مختلف مشاهده کند، احتمال می‌دهد که محتوای شما از دیگری کپی شده و سرقت ادبی صورت گرفته است. بنابراین اگر گوگل با چنین مسأله‌ای روبه‌رو شود، مشکلی در سئو سایت ایجاد می‌گردد و رتبه‌ی شما تنزل پیدا می‌کند. به همین دلیل به کمک تگ کنونیکال می‌توانید آدرس مورد نظر خود را انتخاب کنید و به راحتی از این مشکل جلوگیری نمایید

بنابر آنچه گفتیم، توصیه می‌کنیم استفاده از تگ canonical را در استراتژی سئو سایت خود بگنجانید.

تگ کنونیکال چه تاثیری بر سئو دارد؟

چگونه آدرس کنونیکال را ست کنیم؟

اکنون که به اهمیت canonical link برای سئو پی بردیم، بهتر است به سراغ نحوه‌ی استفاده از آن برویم.

فرض کنید دو صفحه‌ی کاملا یکسان با محتوایی صد درصد مشابه دارید و تنها در برخی نکات کوچک یا یک پاراگراف با هم تفاوت دارند. با فرض اینکه این محتوا ارزشمند است و ترافیک زیادی را برای سایت شما فراهم می‌کند، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و تگ کنونیکال را برای آن استفاده کنید تا مشکلی برای سئو سایت ایجاد نشود.

مثلا فرض کنید دو آدرس زیر مشابه هستند و می‌خواهید تگ کنونیکال را برای آن‌ها به کار ببرید.

  1. http://example.com/wordpress/seo-plugin/ 
  2. http://example.com/wordpress/plugins/seo/ 

باید تگ کنونیکال (rel=canonical) را برای یکی از این دو به کار ببرید. موردی را گزینش کنید که اهمیت بیشتری دارد. اگر محتوای هر دو کاملا یکسان است، آن آدرسی را انتخاب کنید که بازدید و بک‌لینک بیشتری دارد.

مطالعه کنید:  انتخاب بهترین پیوند یکتا برای سئو وردپرس

حالا باید صفحه‌ای که انتخاب نشده است را به صفحه‌ای که به عنوان canonical برگزیده شده، هدایت کنید. این کار به کمک کد HTML زیر انجام می‌شود. برای مثال اگر مورد اول از دو سایت بالا، به عنوان صفحه‌ی کنونیکال انتخاب شود، در بخش تگ <head> از مورد دوم (http://example.com/wordpress/plugins/seo/)، باید کد زیر را قرار دهید:

<link rel="canonical" href="http://example.com/wordpress/seo-plugin/" />

حالا با این کار ساده، محتوای اول به عنوان محتوای اصلی (کنونیکال) در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب آدرس کنونیکال در پلاگین یواست سئو

به کمک پلاگین وردپرس یواست سئو (Yoast SEO) می‌توانید تگ کنونیکال را برای انواع مختلف صفحات ایجاد کنید. 

برای این کار باید به قسمت تنظیمات پیشرفته (advanced) در متاباکس یواست سئو بروید. برای هر صفحه و پست وبلاگ می‌توانید تگ کنونیکال را از همین طریق تعیین کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، باید Canonical Tag را در باکس مخصوص آن وارد کنید. اگر به امکانات پیشرفته‌تری نیاز داشتید، می‌توانید از فیلتر wpseo_canonical کمک بگیرید.

انتخاب آدرس کنونیکال در پلاگین یواست سئو

در چه مواقعی از تگ کنونیکال استفاده می‌کنیم؟

مشکل محتواهای مشابه که پیش از این به آن اشاره کردیم، تنها یکی از کاربردهای تگ کنونیکال است. در اینجا دیگر استفاده‌های این ابزار ضروری برای سئو را معرفی می‌کنیم.

استفاده از تگ کنونیکال به جای ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ redirect)

تگ کنونیکال و ریدایرکت ۳۰۱ کاربردی مشابه دارند. به طور معمول می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. زمانی که به کار بردن ریدایرکت ۳۰۱ می‌تواند بازخوردی منفی از سمت کاربر داشته باشد، می‌توانید به سراغ تگ کنونیکال بروید.

کاربرد تگ کنونیکال برای ارجاع به خود (self-referencing)

در مثال مربوط به ست کردن آدرس کنونیکال، یک لینک غیرکنونیکال را به یک صفحه‌ی کنونیکال ارجاع دادیم، اما آیا یک صفحه باید یک تگ کنونیکال برای خودش هم داشته باشد؟ همانطور که گوگل بر آن تأکید کرده است، بهتر است برای هر صفحه یک تگ کنونیکال تعریف کنید. زیرا بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای لینک‌های مشابه، محتوای یکسانی را در نظر می‌گیرند. برای مثال برای آدرس‌های زیر، محتوای مشابهی را نشان می‌دهند:

اگر از این شیوه استفاده نکنید، ممکن است رقبای شما چنین کاری انجام دهند و محتواهای تکراری به سئو سایت شما آسیب برسانند. بنابراین انجام این روش، یک حرکت تدافعی هوشمندانه برای سئو وبسایت شما خواهد بود. این عمل را می‌توانید به کمک پلاگین یواست سئو انجام دهید.

استفاده از تگ کنونیکال برای چندین دامنه و سایت متفاوت

ممکن است محتواهای وبسایت خود را در سایت‌های دیگر خود منتشر کنید. در این صورت می‌توانید در کد HTML محتواها در آن سایت‌ها از تگ کنونیکال استفاده کنید و آن‌ها را به محتوای اصلی در وبسایت خود ارجاع دهید. با این کار ترافیکی که روانه‌ی همه‌ی آن محتواها می‌شود، برای وبسایت اصلی شما هم منظور خواهد شد. این امر هم به سئو سایت اصلی کمک می‌کند و هم برای دیگر دامنه‌هایی که در اختیار دارید، مفید خواهد بود.

استفاده از تگ کنونیکال برای صفحات مختلف یک محصول

اگر یک فروشگاه اینترنتی را اداره می‌کنید، حتما می‌دانید که یک محصول می‌تواند رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی داشته باشد. در این صورت هرکدام یک آدرس مجزا دارند. به کمک تگ Canonical می‌توانید همه‌ی این صفحات را به صفحه‌ی اصلی محصول ارجاع دهید.

استفاده از تگ کنونیکال برای صفحات مختلف یک محصول
دو محصول مشابه (با رنگ‌های مختلف) در سایت دیجی‌استایل، آدرس‌های متفاوتی دارند.

کاربرد تگ کنونیکال برای لینک‌های مخصوص موبایل

برخی از وبسایت‌ها که مخاطبان زیادی در بین کاربران موبایل دارند، صفحاتی از وبسایت را به طور اختصاصی برای نسخه‌های موبایلی وبسایت طراحی می‌کنند. اگر محتوای این صفحات با صفحات اصلی در نسخه‌ی دسکتاپ یکسان است، نباید فراموش کنید که تگ کنونیکال را برای آن‌ها ست کنید.

کاربرد تگ کنونیکال برای لینک‌های مبتنی بر جغرافیا

وقتی از چند زبان در سایت خود استفاده می‌کنید، به کمک تگ Canonical می‌توانید نسخه‌های مختلف یک محتوا را به محتوای مرجع در زبان اصلی هدایت کنید. توجه داشته باشید که ترجمه‌ی یک محتوا به زبان‌های مختلف، جزء محتواهای تکراری به حساب نمی‌آید. با این روش می‌توانید بهبود قابل توجهی در سئو صفحه اصلی یک محتوا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید