کال تو اکشن چیست؟

کمتر از ۲۵ درصد از کسب و کارها و شرکت‌های اینترنتی از میزان نرخ تبدیل خود رضایت دارند. بهینه‌سازی نرخ تبدیل، تلاش شرکت‌ها برای بهره‌برداری بهتر از کاربران سایت است. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که کال تو اکشن چیست و چگونه آن را در ویسایت خود استفاده می‌کنیم.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل، قراردادن عناصری است که ما به آن‌ها کال تو اکشن مي‌گوییم. کال تو اکشن (Call to Action) در اصل یک مفهوم در علم بازاریابی است، که توسط آن می‌توانید از کاربران برای انجام کاری دعوت کنید. این عمل کاربر، در نهایت منجر به درگیر شدن او با برند، محصول و یا خدمات شما خواهد شد.

کال تو اکشن معمولاً به صورت یک جمله، عبارت، تصویر، متن یا یک دکمه قابل کلیک کردن است که در صفحه سایت قرار می‌گیرد. CTAها حاوی یک لینک هستند که مخاطبان و کاربران را به مقصد ویژه و مورد نظر صاحب کسب و کار هدایت می‌کنند.

CTA همچنین می‌تواند شما را به صفحه فروش، لندینگ پیج (Landing Page)، نوشته­‌های وبلاگ، فرم ثبت‌نام خبرنامه یا هر چیزی دیگری هدایت کند. در این مطلب سعی می‌کنیم اهمیت استفاده از CTA و انواع آن را بررسی کنیم.

کال تو اکشن

چرا کال تو اکشن (call-to-action) مهم است؟

طبق آمار، مخاطبان پس از ورود به سایت، بلافاصله به تصاویر توجه می‌کنند. هرچند فقط ۳ درصد از بازدیدکنندگان سایت، غیر از بازدید از سایت کار دیگری (کلیک کردن، وارد کردن ایمیل، خرید و …) انجام می‌دهند.

 اکثر بازدیدکنندگان در زمانی کمتر از ۸ ثانیه بعد از ورود به سایت، از آن خارج می‌شوند و بیش از ۹۶ درصد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت می‌شوند، به دنبال خرید نیستند.

مطالعه کنید:  ۳ فاکتور مهم سئو از زبان گوگل

بنابراین استفاده از کال تو اکشن نمی‌تواند در بالا بردن نرخ تبدیل جادو کند. اما انتخاب CTA مناسب اهمیت بسیار زیادی برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری دارد.

چند مثال از کال تو اکشن

هرچند که تعداد بسیار زیادی کال تو اکشن برای استفاده وجود دارند، اما باید در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کنید. با گذشت زمان و رشد کسب و کار، سایت شما نیز پیچیده‌تر خواهد شد و نیاز دارید که از کال تو اکشن‌های متفاوتی استفاده کنید. مثال‌های زیر برخی از مهم‌ترین کاربردهای کال تو اکشن هستند. آن‌ها را مطالعه کنید و ببینید که چگونه می‌توانید از آن‌ها در محیط سایت خود بهره بگیرید.

جزئیات بیشتر (اطلاع از مشخصات یک محصول یا پروژه)

در صفحات اطلاعات محصول و نوشته‌های بلاگ، می‌توانید تنها بخشی از محتوا را در ابتدا به کاربران ارائه کنید. ابتدا باید بازدیدکنندگان خودتان را با استفاده از چند پاراگراف ترغیب کنید و آن‌ها را مجذوب اطلاعات محصول بکنید و سپس از آن‌ها بخواهید که با استفاده از CTA وارد جزئیات بیشتر شوند.

 این CTA علاوه بر آنکه به شما اجازه می‌دهد محصولات بیشتری را صفحه سایت خودتان درج کنید، این اطمینان را به شما می‌دهد که محصولات و پست‌های شما، خوانندگان بیشتری خواهند داشت. بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند به جای اینکه به صفحه اصلی سایت بروند، از دکمه جزئیات بیشتر استفاده کنند. این کار در مقایسه با بازدید از صفحه اصلی ترافیک بیشتری نیز ایجاد خواهد کرد.

دکمه خرید و اضافه کردن به سبد خرید

احتمالاً دکمه خرید مهم‌ترین کال تو اکشن در سایت‌های فروشگاهی و تجاری است. بنابراین آن را برجسته کنید و استفاده از آن را تا حد ممکن ساده کنید.

دکمه اضافه کردن به سبد خرید (Add to Cart) نیز یکی از مهم‌ترین CTAهای شما خواهد بود. چرا که کاربران قبل از اینکه به گزینه خرید برسند، باید روی آن کلیک کنند.

کال تو اکشن

در صورتی که کاربر گزینه «اضافه‌کردن به سبد خرید» را انتخاب کند، اما خرید خود را نهایی نکند، تنها یک سبد خرید رهاشده باقی می‌ماند. پس تا حد ممکن فاصله‌ی میان دکمه‌ی «اضافه‌کردن به سبد خرید» و «خرید نهایی» را کم کنید.

مطالعه کنید:  آموزش ترجمه سایت وردپرسی

تکمیل فرم

بسیاری از کال تو اکشن‌ها در انتهای فرم‌ها می‌آیند و هدف اصلی آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات ارائه شده توسط بازدیدکنندگان سایت است. با این کال تو اکشن از مشتریان خود می‌خواهید که در فهرست ایمیل شما ثبت‌نام کنند، اطلاعات کارت اعتباری خودشان را وارد کنند یا نظر خود را ارائه کنند. پس از تکمیل این اطلاعات احتمالا به یک لندینگ پیج (Landing Page) هدایت می‌شوند.

 قبل از اینکه بازدیدکنندگان شما به لندینگ پیج برسند، باید دو مورد دیگر را انجام بدهند. اول اینکه فرم را تکمیل کنند و روی دکمه آن کلیک کنند تا اطلاعاتشان به دیتابیس شما ارسال شود. دوم اینکه زمان ورود به لندینگ پیج، با یک دکمه‌ی کال تو اکشن جذاب روبرو شوند تا به مشتری شما تبدیل شوند.

ثبت‌نام در خبرنامه یا سرویس‌های رایگان دیگر

به طور متوسط فقط ۲ درصد از ترافیکی که به سایت شما می‌آید منجر به فروش محصول یا خدمات می‌شود. بنابراین باید همواره به دنبال راه‌هایی برای تشویق مخاطبین به خرید باشید.

بهترین کار این است که همواره ارتباط خود را با مخاطب حفظ کنید. از آن‌ها بخواهید که به هر دلیل آدرس ایمیل خود را ثبت کنند. سایر اطلاعات را می‌توانید در آینده کسب کنید.

فهرست ایمیل یک دارایی بسیار ارزشمند است. کوری دیلی (Corey Dilley) مدیر بازاریابی سابق Unbounce در مصاحبه‌ای برای Campaign Monitor می‌گوید: «لیست ایمیل Unbounce بزرگ‌ترین دارایی است که ما برای دستیابی به خریدهای جدید داریم.»

 کال تو اکشن ثبت‌نام در خبرنامه را می‌توانید در هر مکان از صفحه، بسته به طراحی سایت خود قرار دهید. اگر کاربری یک فرم طولانی را تکمیل کند، بسیاری اوقات با او مستقیما تماس گرفته خواهد شد. اما کاربری که در خبرنامه ثبت‌نام می‌کند، انتظار دارد که هر هفته ایمیل جدیدی دریافت کند و ممکن است به بسیاری از آن‌ها نیز توجهی نداشته باشد.

این ایمیل‌ها ممکن است که گزیده‌ای از پست‌های سایت باشند یا اخبار شما را منتقل کنند. بهتر است همواره اعلام کنید که پس از ثبت‌نام چه اتفاقی می‌افتد. از این راه مخاطب می‌داند که شما قصد ارسال اسپم یا فروش ایمیل او را ندارید.

مطالعه کنید:  آموزش غیر فعال کردن View source سایت

با ما تماس بگیرید

در صورتی که هدف اصلی سایت شما تماس با خریداران بالقوه است، بهتر است راه تماس با سایت را به وضوح مشخص کنید. برای این کار کافی است شماره تلفن خودتان را در مکان مناسب در اختیار بازدیدکنندگان بگذارید. برای این کار چندین راه وجود دارد. در طراحی رسپانسیو می­توانید شماره تلفن را زیر لوگوی سایت قرار دهید تا بازدیدکننده بعد از دیدن آن بلافاصله با شما تماس بگیرید.

حتی اگر مردم روی آن کلیک نکنند، این کار می‌تواند اعتماد بازدیدکننده به شما را بیشتر کند. از این راه مشتریان می‌دانند که در صورت بروز مشکل، شما بلافاصله پاسخگو خواهید بود. می‌توانید برای جذب خریداران محلی، از شماره‌های محلی استفاده کنید. شماره‌های محلی نیز در اعتمادسازی نقش موثری دارند.

دکمه‌های اشتراک‌گذاری

یکی از رایج‌ترین انواع کال تو اکشن، تشویق مخاطب به اشتراک‌گذاری پست در شبکه‌های مجازی است. دکمه‌های اشتراک‌گذاری به مخاطب اجازه می‌دهند که مطالب و آوازه‌ی سایت شما را به کاربران بیشتری برسانند. بنابراین مطمئن شوید که این دکمه‌ها در مکان‌های مناسب قرار بگیرند و به خوبی قابل شناسایی و در دسترس باشند.

کال تو اکشن

ایجاد انجمن‌های آنلاین یکی از اولین اقدامات در راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی است و شبکه‌های اجتماعی امروزه نقشی انکار نشدنی در ارتباط کاربران با سایت‌ها دارند.

نتیجه‌گیری

کال تو اکشن مفهوم بسیار گسترده‌ای است که در چند مثال ساده نمی‌گنجد. اما مسیر رسیدن کاربران جدید به هدف (که ممکن است خرید نهایی یا هر عمل دیگری باشد) توسط همین کال تو اکشن‌ها نشانه‌گذاری شده است.

پس دکمه‌ها و پیام‌های خود را به درستی انتخاب کنید و آن‌ها را به بهترین شکل به مخاطب ارائه کنید. فراموش نکنید که هدف کلی سایت، رساندن مخاطب به مکانی است که از طریق کال تو اکشن قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید