جستجو معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

سال‌ها پیش گوگل به سادگی تنها یک عبارت کلیدی را در میان اطلاعات خود جستجو می‌گردند و ۱۰ تا از صفحاتی که از این عبارت استفاده کرده‌اند را به کاربر نشان می‌داد. به همین دلیل به عنوان مثال «خرید خانه» و «خرید مسکن» گاهی دو صفحه کاملا متفاوت را نشان می‌دادند. امروزه این تفاوت به حداقل رسیده است. گوگل از روشی به نام جستجو معنایی (Semantic Search) برای درک مفهوم مطالب و پیشنهاد آن‌ها به مخاطب استفاده می‌کند.

پیش از رایج‌شدن جستجو معنایی (یا معناگرا) کاربران باید کلمات و عبارات بسیاری را جستجو می‌کردند تا در نهایت به هدف خود دست پیدا کنند. همچنین سئوکارها باید کلمات کلیدی را بارها (تا مرز اسپم) در مقالات استفاده می‌کردند و همچنین برای عبارات مشابه، مقالات مختلف تولید می‌کردند. اما در سال ۲۰۱۹ چه فاکتورهایی در سئو نقش دارد؟ جستجو معنایی چیست و چگونه باید مطالب خود را با توجه به آن بهینه کنیم؟ در ادامه این مطلب به تمام این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم و به بسیاری نکات دیگر درباره جستجو معنایی اشاره خواهیم کرد.

جستجو معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

جستجو معنایی چیست؟

جستجو معنایی یا Semantic Search تلاش موتورهای جستجو برای نمایش دقیق عبارت تایپ شده است که بر پایه سه اصل هدف کاربر، ارتباط بین واژگان و مفهوم عبارت جستجوشده بنا شده است. ظهور جستجو معنایی به این معنی است که گوگل دیگر فقط به کلید واژه‌ای که در لحظه تایپ می‌شود بسنده نمی‌کنند و به دنبال درک مفهوم پشت هر جستجو می‌گردند، تا آن را در نمایش‌های بعدی بهینه کند. به عبارت دیگر جستجو معنایی، برای نمایش اطلاعات به شما، طیف گسترده‌ای از اطلاعات (بسیار فراتر از جستجوی یک عبارت) را در نظر می‌گیرد. در چنین حالتی گوگل سعی می‌کند که ارتباط بین کلمات را تشخیص دهد و قصد کاربر از جستجو را حدس بزند.

مطالعه کنید:  هاست وردپرس چیست؟

قابلیت جستجو معنایی بعد از سال ۲۰۱۳ در موتورهای جستجو تعبیه شد. به طوری که قبل از آن موتورهای جستجو در ازای تایپ عبارتی نزدیک به مفهوم اصلی، قابلیت ارائه نتیجه دقیق جستجو را نداشتند. امروز اما نتایجی که در موتورهای جستجوگر برای کاربران به نمایش درمی‌آید دقیقا همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند. گوگل برای نمایش دقیق یک نتیجه فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد که می‌توان به تاریخچه جستجو کاربر، موقعیت مکانی، آمار جستجو جهانی و… اشاره کرد.

گوگل و موتورهای جستجوگر دیگر، با استفاده از تطبیق کلمات و مفاهیم آن‌ها و همچنین الگوریتم‌های Natural Language، جستجوگری را طراحی کرده‌اند که مانند یک انسان به کاربردهای زبان نگاه می‌کند. مهمترین هدف جستجو معنایی این است که نتایج نشان داده شده به کاربران به اهداف آن‌ها نزدیک‌تر باشد. در نتیجه پر کردن مطالب از کلمات کلیدی دیگر برای به دست آوردن رتبه کافی نیست.

دو به‌روزرسانی مهم در الگوریتم گوگل: هامینگبرد و رنک برین

با گذشت زمان، گوگل الگوریتم‌های متنوعی را برای بهبود عملکرد خود معرفی کرد. یکی از الگوریتم‌های گوگل که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، هامینگبرد نام دارد. گوگل برای بهبود نتایج جستجو شده توسط کاربر تصمیم گرفت مطالعه بیشتری را روی کلمات و رابطه‌ی میان آن‌ها انجام بدهد، که نتیجه آن الگوریتم جدیدی بود به اسم هامینگبرد. قبل از طراحی و پیاده سازی این الگوریتم گوگل، افراد برای اینکه در رنکینگ گوگل رتبه بالایی بدست آورند در تکرار کلید واژه‌ها زیاده روی می‌کردند. گاهی این امر منجر به از بین رفتن ساختار مطالب می‌شد. بعد از معرفی هامینگبرد، بسیاری از سایت‌های اسپم جایگاه خود را از دست دادند. این الگوریتم سرعت و دقت بسیار بالایی در بررسی کلمات مورد جستجو و کلمات موجود در متن دارد. این الگوریتم طیف وسیعی از لغات و مترادف‌ها را می‌شناسد و به محض جستجوی یک عبارت، نزدیکترین نتیجه به هدف کاربر را نمایش می‌دهد. همچنین وجود این الگوریتم باعث شده است تا افراد به سراغ تولید محتوای با ارزش‌تری بروند. به این دلیل که الگوریتم هامینگبرد سایت‌هایی که بیش از اندازه در استفاده کلمات کلیدی اغراق کرده‌اند را جریمه می‌کند.

مطالعه کنید:  آپلود تصاویر SVG در وردپرس
جستجو معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

یکی دیگر از این الگوریتم‌ها که نقش مهمی در رتبه بندی و سئو وبسایت‌ها دارد، الگوریتم رنک برین گوگل است. این الگوریتم گوگل بر اساس یادگیری ماشین (Machine Learning) طراحی و پیاده سازی شده است. در واقع این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آنالیز کوئری‌ها و عبارات جستجو شده توسط کاربر را دارد و رفته رفته سعی می‌کند بعد از فهم رفتار کاربر، نتایج بهتری را نمایش دهد. هامینگبرد و رنک برین در بررسی هدف کاربر و آنالیز کوئری‌ها یکسان هستند. با این تفاوت که رنک برین این روند را بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام می‌دهد.

جستجو معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

چگونه محتوای خود را برای جستجو معنایی بهینه کنیم؟

همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم Semantic Search یکی از فاکتورهای سئو و بهینه سازی صفحات وب است. مطالبی که تا به الان به آن اشاره کردیم فقط مطالبی تئوری هستند. اما در عمل چگونه سایت خود را بهینه کنیم؟ برای اینکه بتوانید جستجو معنایی را در سئو وبسایت خود بهبود ببخشید باید چه استراتژی را پیش بگیرید؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

بر اساس یک چهارچوب یکسان محتوا تولید کنید

فراموش نکنید که محتوایی که برای وبسایت خود تولید می‌کنید همگی باید در یک چهارچوب باشند و به موضوعاتی اشاره کنند که مرتبط به کسب و کارتان است. به جزییات اهمیت بدهید و فراموش نکنید که باید با مطالب خود نیازهای کاربران را برطرف کنید.

برای تولید محتوای با کیفیت زمان بگذارید

مطمئن باشید که محتوای تولید شده توسط شما دارای کیفیت باشد و کاربران را برای مطالعه مطالب بعدی شما هم ترغیب می‌کند. همواره محتوای خود را برای مخاطبان بنویسید، و به امید رنگ گوگل، محتوای ناخوانا و اسپم ننویسید.

در استفاده از کلمات کلیدی اغراق نکنید

هنوز هم اکثر افراد بر این باور هستند که برای بدست آوردن رتبه بالا در رنکینگ گوگل باید تا جای ممکن از کلمات کلیدی در متن استفاده شود. در صورتی که امروزه استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌ها فقط ارزش محتوا را کم می‌کند.

مطالعه کنید:  وب سرور آپاچی چیست؟
جستجو معنایی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

با توجه به رقابت شدیدی که در بازاریابی آنلاین وجود دارد، استفاده از کلمات کلیدی کوتاه، احتمال نمایش دادن مطلب شما را پایین می‌آورد. در حالی که اگر از کلید واژه‌های بلندتر استفاده کنید و این موضوع را از ابتدا تا انتهای محتوای تولید شده رعایت کنید، گوگل در پیدا کردن وبسایت شما زمان کمتری صرف می‌کند و شانس بالا آمدن شما در این رنکینگ هم بالاتر می‌رود.

در استفاده از لینک‌های داخلی متعادل عمل کنید

استفاده از لینک‌های داخلی (لینک دادن از یک مطلب به مطلب دیگر سایت) راه حلی برای هدایت مخاطبان و ربات گوگل به مطالب دیگر سایت است. اما این استراتژی در دنیای امروز کمرنگ‌تر از گذشته شده. امروزه متخصصین بر این باور هستند که در صورتی باید از یک لینک داخلی در صفحه استفاده کنید که مطمئن باشید کاربران به دنبال دیگر مطالب هم می‌روند و برای مطالعه آن‌ها مشتاق هستند. پس از پرکردن مطلب از لینک‌های داخلی پرهیز کنید.

Schema Markup

استفاده از استراکچر دیتا دارد به یکی از عوامل ضروری برای کسب و کارهای آنلاین تبدیل می‌شود. تا جایی که پلاگین یواست سئو، به‌روزرسانی ۱۱ خود را برای همگانی‌کردن همین ساختار منتشر کرد. ما در مطلبی دیگر استراکچر دیتا را توضیح داده‌ایم که می‌توانید برای مطالعه بیشتر به آن سر بزنید.

در پایان باید گفت که جستجو معنایی فراتر از جستجو یک کلید واژه در موتورهای جستجوگر است. در جستجو معنایی هدف، فهم ارتباطی است بین کلمات موجود است. به همین دلیل شما هم باید در تولید محتوای خود معناگرا عمل کنید و با انتقال صحیح مفهوم، مخاطب را به خواندن مطلب و گوگل را به ایندکس‌کردن آن تشویق کنید. همانطور که بسیاری از سئوکارها امروزه می‌گوید: «باید با گوگل مثل یک انسان برخورد کنید.»

آیا شما مطالب خود را بر اساس این تغییرات بهینه کرده‌اید؟ فکر می‌کنید گوگل در اینده چه مسیری را در پیش بگیرد؟ نظرات و سوالات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید