سئو خارجی

 یک سایت برای رشد و بهبود وضعیت خود نیازمند سئو خارجی قدرتمند است. اما سئو خارجی چیست؟ لینک‌سازی در سئو خارجی چقدر اهمیت دارد؟ در ادامه در سایت تم خونه به پاسخ این پرسش‌ها می‌پردازیم.

 هنگام راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای اینکه جایگاه سایت در موتورهای جستجو بهبود یابد و سایت شما ترافیک زیادی را جذب کند، لازم است اصول و فعالیت‌هایی بر روی آن انجام گیرد. این اصول که در دنیای وب، سئو خوانده می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

سئو به دو دسته اصلی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می‌شود. اگرچه سئو داخلی و سئو خارجی بسیار متفاوت هستند اما در کنار هم می‌توانند نتایج مفیدی برای سایت داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی سئو خارجی و لینک سازی بپردازیم و اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان را به طور مختصر توضیح دهیم.

سئو خارجی سایت چیست؟

 سئو خارجی که با نام سئو آف سایت (off-site seo) نیز شناخته می‌شود، مجموعه فعالیت‌هایی است که در خارج از سایت برای بهبود وضعیت آن در موتورهای جستجو انجام می‌شود. لینک‌سازی در سایت‌های دیگر، بررسی و مدیریت لینک‌ها و حذف لینک‌های بی اعتبار و اسپم مجموعه فعالیت‌هایی هستند که در سئو خارجی انجام می‌شود.

سئو خارجی که با نام سئو آف سایت (off-site seo)

لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به یک سایت داده می‌شود برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. موتورهای جستجو در سال‌های اخیر با حساسیت بیشتری به بررسی لینک‌های خارجی می‌پردازد. از این رو برای هر لینک معیارهایی همچون ارتباط (relevanc)، موثق بودن(trustworthiness) و معتبر بودن (authority) اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع هر لینک به محتوا شما یک رای به حساب می‌آید که میزان ارزشمندی و اعتبار آن با توجه به ۳ معیار ذکر شده، برای هر محتوا یا صفحه‌ای از سایت مشخص می‌شود.

چرا سئو خارجی مهم است؟

 در حالی که الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو به طور مرتب در حال تغییر هستند، سه معیار اصلی ارتباط (relevance)، موثق بودن لینک (trustworthiness) و معتبر بودن (authority) معیارهای موثر در سئو خارجی هستند که تا کنون نقش بسیار مهمی را در بالا بردن رتبه یک سایت داشته‌اند.

سئو خارجی مهم است؟

اگرچه الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها به طور دقیق مشخص نیست، اما مطالعات نشان می‌دهد که فاکتورهای سئو خارجی ۵۰ درصد از فاکتورهای سئو را تشکیل می‌دهند. از این رو یک سایت برای موفقیت در دنیای وب باید علاوه بر سئو داخلی به فاکتورهای سئو خارجی نیز توجه داشته باشد.

مطالعه کنید:  چگونه موفقیت استراتژی سئو خود را بسنجیم؟

لینک سازی در سئو خارجی

 لینک‌سازی، باید نقطه مرکزی فعالیت‌های شما در سئو خارجی باشد. موتورهای جستجو با توجه به لینک‌های داده شده به یک محتوا، میزان کیفیت آن را تشخیص می‌دهند. بنابراین یک سایت با تعداد لین‌های معتبر زیاد قطعا جایگاه بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت. در سئو خارجی سه نوع لینک وجود دارد: لینک‌های طبیعی (natural links)، لینک‌های دست ساز (manually built) و لینک‌های خودساخته (self created).

لینک‌های طبیعی (natural links)

 لینک‌هایی که به طور طبیعی داده می‌شوند و صاحب صفحه یا محتوا هیچ دخالتی در آن ندارد. برای مثال یک وبلاگ نویس که در حوزه غذا فعالیت دارد، در یکی از پست‌های خود به محصولات اورگانیک مورد علاقه‌اش لینک می‌دهد تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. در این موقعیت صاحب لینک محصول غذایی در لینک‌ها و انتخاب انکر تکست آن‌ها به هیچ‌وجه دخیل نیست.

لینک‌های دست ساز (manually built links)

 این نوع لینک به صورت دستی توسط سایت‌های ارائه دهنده خدمات لینک‌سازی و سئو خارجی ایجاد می‌شود. خرید لینک برای یک صفحه از سایت و یا درخواست کردن از سایر سایت‌ها برای لینک دادن به محتوا شما در این دسته قرار می‌گیرند. در این نوع لینک‌سازی باید بسیار دقت کرد چرا که گوگل با هر نوع لینک‌سازی غیر طبیعی مخالف است.

لینک‌های خودساخته (self-created links)

 به لینک‌هایی گفته می‌شود که توسط خود صاحب سایت و به صورت برنامه ریزی شده ساخته می‌شوند. قرار دادن لینک‌ صفحات یا محتوای سایت با انکر تکست مشخص در دایرکتوری‌های آنلاین همچون انجمن‌ها، وبلاگ‌ها، بخش نظرات سایت‌ها جزو این نوع لینک‌سازی هستند.

مطالعه کنید:  آموزش بررسی فعالیت ها ‎و تغییرات در وردپرس

این نوع لینک‌سازی گاهی به سمت تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌رود. از این رو گوگل به این لینک‌ها حساسیت زیادی نشان می‌دهد. اگر تعداد لینک‌هایی که به این شیوه ساخته می‌شود طبیعی نباشد، گوگل آنها را به عنوان لینک‌های اسپم شناسایی می‌کند. گوگل حتی گاهی با استفاده از شناسایی سایت‌های منبع این لینک‌ها، آن‌ها را به عنوان اسپم نشانه‌گذاری می‌کند.

سئو خارجی و لینک سازی

 سایت‌هایی که لینک‌های باکیفیت بیشتری دارند، رتبه‌های بهتری را نیز در جستجو گوگل کسب می‌کنند. برخی ویژگی‌ها ارزش و اعتبار یک لینک را افزایش می‌دهند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. محبوبیت لینک‌های سایت. هرچه لینک‌ها ورودی بیشتری دریافت کنند، ارزش آن‌ها نیز بیشتر است.
  2. موضوع لینک به موضوع سایت لینک دهنده مرتبط باشد. برای مثال اگر لینک یک محتوا مرتبط به آموزش موسیقی در یک وبلاگ موسیقی قرار داده شود، اعتبار بیشتری خواهد گرفت تا زمانی که لینک مورد نظر در یک سایت فروش لوازم خانگی قرار داده شود. گوگل به ارتباط موضوعی سایت لینک دهنده و لینک گیرنده توجه می‌کند.
  3. لینک‌های تازه اعتبار بیشتری نزد گوگل دارند. برای مثال گوگل به لینکی که در هفته گذشته به سایت شما داده شده است اعتبار و ارزش بیشتری می‌دهد تا لینک‌هایی که در سال گذشته برای سایت ایجاد شده است.
  4. انکر تکست استفاده شده در لینک‌های سایت نیز بر اعتبار لینک تاثیر می‌گذارد.
  5. اعتبار سایت لینک‌دهنده باعث افزایش ارزش لینک می‌شود. لینک گرفتن از سایت‌هایی که اعتبار دامنه و صفحات آنها زیاد است و رتبه الکسا خوبی دارند، باعث افزایش اعتبار لینک می‌شود.
  6. تعداد لینک‌هایی که به یک صفحه داده می‌شود.
مطالعه کنید:  استراکچر دیتا (Structured Data) چیست؟

شبکه های اجتماعی و ارتباط با مخاطبان

 شبکه‌های اجتماعی به خودی خود بر روی رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو تاثیری ندارند. با این حال یک فرصت طلایی برای ارتباط با مشتریان و کاربران سایت است. لینک‌های شبکه‌های اجتماعی اکثرا nofollow هستند. هرچند این لینک‌ها هم تا حدی در رنکینگ تاثیرگذار هستند. معرفی مطالب مخاطبان، همچنین شانس دریافت لینک طبیعی را افزایش می‌دهد. ورودی‌های سایت نیز افزایش پیدا می‌کنند. در نتیجه محتوای تولیدشده توسط کاربران و بسیاری فاکتورهای مهم دیگر افزایش می‌یابد که در نهایت در ورودی‌های گوگل شما هم تاثیرگذار خواند بود.

دیدگاهتان را بنویسید