تفاوت بین سئو کسب و کارهای B2B و B2C

اگر یک کسب و کار B2B راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال سئو وبسایت خود هستید، باید از بازاریابی B2B یا همان بازاریابی بنگاه به بنگاه بهره بگیرید. شاید در نگاه اول در هر دو نوع کسب و کار، هدف فروش کالاها و خدمات باشد. اما تفاوت‌هایی بین سئو شرکت های B2B و B2C وجود دارد.

برای آنکه با بازاریابی بنگاه به بنگاه و ویژگی‌های سئو شرکت های B2B بیشتر آشنا شوید، ادامه‌ی این مقاله را در تم خونه از دست ندهید.

بازاریابی بنگاه به بنگاه (B2B) چیست؟

بازاریابی B2B (Business to Business) به این معناست که یک شرکت، خدمات و کالاهای خود را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد. برای مثال، کسب و کارهایی که تجهیزات اداری می‌فروشند، یک نوع کسب و کار B2B به حساب می‌آیند.

توجه داشته باشید که ممکن است یک شرکت به طور همزمان هم از نوع B2B باشد و هم B2C. یعنی هم مشتریانی از بین کسب و کارها داشته باشد و هم مشتریانی از افراد عادی.

بهتر است نگاهی بیندازیم به تفاوت‌های اصلی بین سئو شرکت های B2B و B2C

تفاوت‌های سئو B2B و B2C

اگر به عوامل موثر در سئو شرکت های B2B توجه نشان دهید، مسلما در بازاریابی بنگاه به بنگاه موفق‌تر خواهید بود. این عوامل را در اینجا بررسی می‌کنیم.

تفاوت‌های سئو B2B و B2C

فرایند خرید

معمولا فرایند خرید در بازاریابی B2B بیشتر از B2C زمان می‌برد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک شرکت، اطلاعات لازم در مورد خدمات یا کالاها را جمع‌آوری کند و سفارش خود را نهایی نماید. حداقل چند هفته است. دلیل این طولانی شدن، حجم مالی زیادی است که در یک معامله‌ی بنگاه به بنگاه جابه‌جا می‌شود. همچنین درگیر شدن با پروسه‌های اداری و گرفتن تاییدیه برای خرید نیز جزء عواملی است که فرایند خرید از شرکت های B2B را طولانی‌تر می‌کند. به بیان ساده‌تر، برای آنکه یک شرکت تصمیم به خرید کالاها یا خدمات شما بگیرد، چندین نفر باید این خرید را تایید کنند تا امکان پرداخت هزینه‌ها مهیا گردد.

مطالعه کنید:  استراکچر دیتا (Structured Data) چیست؟

پس در مجموع می‌توانیم بگوییم آنچه باعث تفاوت در فرایند خرید از شرکت های B2B و B2C می‌شود، تفاوت در حجم معاملات و نحوه‌ی تصمیم‌گیری برای نهایی کردن خرید است. بنابراین این تفاوت در سئو شرکت های B2B نیز تاثیرگذار است.

کلمات کلیدی

بهینه‌سازی کلمات کلیدی، یکی از بخش‌های اصلی، هم در سئو شرکت های B2B و هم B2C است. اما معمولا اصطلاحات و کلماتی که در بازاریابی B2B به کار می‌رود، پیچیده‌تر از عبارت‌هایی است که در بازاریابی B2C استفاده می‌شود. دلیل این تفاوت این است که مشتریان B2B به دنبال یک کالا و خدمات خاص و حرفه‌ای می‌گردند که متناسب با کسب و کار آن‌ها باشد و مشتاقند که از جزئیات کارکرد و تجهیزات به کار رفته در آن آگاهی یابند.

کلمات کلیدی کسب‌وکارهای B2B چالش‌هایی مشابه کسب و کارهای عادی دارد. این است کلمات کلیدی باید از نظر تعداد محتوا، اشباع نشده باشند و در عین حال، از ترافیک کافی برخوردار باشند و بتوانند افراد زیادی را به وبسایت شما جذب کنند. به بیان روشن‌تر، چالش اصلی، پیدا کردن کلمات کلیدی با رقابت کمتر و کلیک بیشتر است.

کلمات کلیدی

برای مثال وقتی که یک شرکت به دنبال خرید یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌گردد، علاقه‌مند است که از همه‌ی ویژگی‌های این سیستم اطلاع پیدا کند و آن‌ها را با نیازهای خود مطابقت دهد. در حالی که یک مشتری B2C هنگام خرید غذا، تمایلی به دانستن همه‌ی جزئیات آن ندارد.

پس مشخص است که زبانی که در بازاریابی بنگاه به بنگاه به کار می‌رود تخصصی‌تر است. همین موضوع نشان می‌دهد که باید در سئو شرکت های B2B بر کلمات کلیدی تخصصی تمرکز کنید و اطلاعاتی دقیق و حرفه‌ای ارائه دهید.

مطالعه کنید:  آموزش غیر فعال کردن View source سایت

اهداف در تبدیل

از آنجایی که نوع مشتریان و فرایند خرید در بازاریابی B2B و B2C متفاوت است، اهداف نیز به تناسب آن، فرق می‌کند. هدف یک کسب و کار B2C جذب هرچه سریع‌تر مشتری و فروش محصولات یا خدمات است. اما بازاریابی B2B با هدف جذب مشتری در درازمدت صورت می‌گیرد. در واقع در بازاریابی بنگاه به بنگاه، مشتریان وقت زیادی را صرف می‌کنند که ببینند آیا خرید محصول یا خدمات شما برای آن‌ها به صرفه است یا نه.

بنابراین بازاریابی B2B باید سمت و سویی داشته باشد که کیفیت کالا و خدمات را به خوبی نشان دهد و در نیازسنجی مشتریان، به بهترین شکل عمل کند. این نکته را باید به عنوان یک هدف مهم در سئو شرکت های B2B لحاظ نمایید تا بتوانید در درازمدت در بازاریابی B2B موفق عمل کنید.

اهداف در تبدیل

اهمیت اهداف در تبدیل، زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم مشتریان B2B را مدیران کسب و کارها و افراد ارشد سازمان‌ها تشکیل می‌دهند. توجه به این نکته می‌تواند در سئو شرکت های B2B مثمر ثمر باشد.

تولید محتوا و سئو آن پیج

استفاده از کلمات کلیدی و عباراتی که بیشترین جستجو را در موتورهای جستجو مثل گوگل دارند، در سئو آن پیج (on-page) بسیار حائز اهمیت است. نکته‌ی دیگری که در تولید محتوا اهمیت دارد، به‌کارگیری یک لحن طبیعی و جذاب است. در واقع می‌توان گفت محتواها هم باید برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند و هم نیاز و سلیقه‌ی مشتریان B2B را پوشش دهند.

کاملا واضح است که محتواها و سئو آن پیج باید در خدمت بازاریابی B2B باشند و مشتریان را برای خرید کالاها یا خدمات کسب و کار شما متقاعد کنند. اما این موضوع نباید مانع از این شود که از تولید محتواهای کاربردی و مفید برای مشتریان غافل شوید. در حقیقت باید در کنار توجه به سئو آن پیج، به برطرف کردن نیازهای مشتریان B2B نیز اهتمام بورزید.

مطالعه کنید:  پلاگین وردپرس Jetpack چیست؟

شاید برای مشتریان B2C قیمت کمتر اهمیت زیادی داشته باشد، ولی در بازاریابی بنگاه به بنگاه قیمت کمتر، لزوما مشتری بیشتری را به همراه نخواهد داشت. چرا که مشتریان B2B ابتدا ویژگی‌های محصولات و خدمات را می‌سنجند و در صورت تناسب آن‌ها با نیازهای خود، اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین دقت کنید که هنگام تولید محتوا به توضیح کامل مشخصات و ویژگی‌های محصولات یا خدمات، بپردازید و ارزشمند بودن آن‌ها را از جنبه‌های گوناگون بررسی کنید. در نظر گرفتن این نکات می‌تواند سئو شرکت های B2B را بهتر پیش ببرد.

دریافت لینک‌های خارجی

تفاوت سئو شرکت های B2B و B2C در لینک‌سازی و دریافت لینک‌های خارجی، مربوط به تفاوت جامعه‌ی هدف آن‌ها است. چون مشتریان B2C معمولا از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کنند، دریافت لینک‌های خارجی از چنین سایت‌هایی می‌تواند موثر باشد.

دریافت لینک‌های خارجی

اما دریافت لینک‌های خارجی برای بازاریابی B2B به دلیل مشتریان متفاوت و فرایند خرید طولانی‌تر، پیچیدگی بیشتری دارد. بنابراین باید لینک‌سازی، با ترکیبی از بخش‌های مختلف چرخه‌ی فروش، انجام گیرد.

ماهیت تاثیر لینک‌های خارجی نیز در بازاریابی B2B و B2C متفاوت است. لینک‌های خارجی برای B2C تلاش دارد که مخاطبان را به کلیک کردن ترغیب کند، ولی در لینک‌های B2B هدف این است که یک آموزش و آگاهی در اختیار مشتریان بالقوه قرار گیرد تا احتمال خرید توسط آن‌ها افزایش یابد.

دقت داشته باشید که برای دریافت بک‌لینک باید به سراغ سایت‌هایی بروید که ارتباط موضوعی با کسب و کار شما داشته باشند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید، بازاریابی بنگاه به بنگاه به تلاش بیشتری نیاز دارد. زیرا فرایند خرید طولانی‌تر است و مشتریان، وسواس بیشتری دارند. بنابراین باید به سئو شرکت های B2B بسیار دقیق‌تر از B2C پرداخته شود. گوگل همواره الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد تا سایت‌هایی را که با ترفندهای جعلی سعی در جذب مخاطبان دارند شناسایی کند. پس بهتر است استراتژی سئو خود را به‌روز نگه‌دارید و از روش‌های مطمئن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید